پرورش ماهیان خاویاری و زالو در سراب/ تولید۱۱۰۰ هزار تن محصولات آبزی

مدیر جهادکشاورزی شهرستان سراب از پرورش ماهیان خاویاری و زالو در این شهرستان خبر داد.

به گزارش سراب نیوز،  نادر زارع تالی در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: با توجه به وجود منابع آبی خدادادی متنوع شهرستان از قبیل رودخانه، چاه عمیق و نیمه عمیق، چشمه، قنات و سدهای کوچک و بزرگ باعث گردیده طرح‌های متنوع شیلات در این شهرستان اجرا گردد.

وی ادامه داد: اجرای پرورش ماهی در کنار رودخانه‌های دائمی، پرورش ماهی در مقابل چاه‌های کشاورزی، پرورش ماهی در سدهای خاکی، پرورش ماهی در قفس‌های شناور( سد خاکی عسگرآباد ) سال ۷۲ اولین بار در کشور، پرورش ماهیان خاویاری در مزارع و سدهای خاکی، پرورش زالو، تکثیر و تولید بچه ماهی حسین‌زاده اولین بار در سطح استان، افزایش تولید در واحد سطح اولین بار در سطح کشور در سال ۸۳ (مزرعه صبوری) و صدور اولین پروانه عرضه زنده‌فروشی در استان ۹۸ از مهم‌ترین این طرح ها می‌باشند.

 زارع‌تالی اضافه کرد: به‌طور متوسط ۵۰ واحد یا مزرعه پرورش ماهی در سطح شهرستان مشغول فعالیت هستند که قریب به اتفاق رتبه اول یا دوم استان را احراز می‌نماید، شهرستان سراب همیشه جزو شهرستان‌های پیشرو در امور آبزی‌پروری می‌باشد.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان سراب، یادآور شد: شهرستان سراب در سال ۹۸ با تولید یک‌هزار و ۱۰۱ تن محصولات آبزی رتبه دوم استان را به خود اختصاص داده است.

وی گفت: درخواست اعتبار برای مطالعه دو مورد رودخانه بزرگ ( آغمیون چای و رازلیق ) برای ایجاد مجتمع پرورش ماهیان سردآبی، درخواست اعتبار برای ماهی‌دار کردن استخرهای ذخیره کشاورزی با توجه به وسعت ۳۰ هکتاری این استخرها و کمبود آب در سال‌های اخیر و خشکسالی‌ها استفاده از تجهیزات و مکانیزاسیون در مزارع برای افزایش تولید در واحد سطح، ایجاد تفرجگاه‌های شیلاتی برای افزایش فرهنگ‌آبزی‌پروری و آبزی مصرفی و راه‌اندازی بازار ماهی و دسترسی عموم مردم به خرید متنوع انواع آبزیان در راستای افزایش فرهنگ مصرف جزو برنامه‌های مدیریت شهرستان سراب جهت توسعه صنعت آبزی‌پروری در شهرستان است.

زارع‌تالی با بیان اینکه از سرمایه‌گذاران جهت سرمایه‌گذاری در شیلات سراب دعوت می‌گردد، افزود: از همه موارد قید شده، وجود صنایع تبدیلی و تکمیلی در کنار این فعالیت‌ها لازم و ضروری می‌باشد.

وی خاطرنشان کرد: آبزی‌پروران شهرستان سراب درخواست می‌کنند تا با توجه به کیفیت پائین غذای تولیدی کارخانجات در حد امکان مانند سایر تولیدکنندگان به آبزی‌پروران نیز در تحویل نهاده‌های دامی از جمله سویا، ذرت، جو و غیره مساعدت گردد، پرداخت وام سرمایه در گردش و مساعدت در زمان بدهی تا معاوضه وام و تشکیل تشکل‌های مربوطه جهت تسهیل بازاریابی تولید از دیگر درخواست‌های آبزی‌پروران شهرستان است.