همه چیز درباره اسبفروشان

معرفی کامل روستای اسبفروشان شهرستان سراب

اسبفروشان یکی از روستاهای شهرستان سراب است که در دهستان حومه قرار گرفته است، این روستا به دلیل برخورداری از چشمه های طبیعی آبگرم و همچنین طبیعت زیبا و قرارگیری در کنار کوه بزقوش و چندین رودخانه همواره یکی از قطب های گردشگری شهرستان سراب و استان است.

اسبفروشان یکی از روستاهای شهرستان سراب است که در بخش مرکزی سراب و در دهستان حومه قرار گرفته است، مردم بومی این منطقه روستای اسبفروشان را به نام هایی همچون اشوشان و ارشان نیز می نامند، این روستا در ۱۳ کیلومتری مرکز شهرستان سراب و با ارتفاع ۱۷۰۹ متر از سطح دریا واقع شده که با روستاهای هریس صومعه حق، سرانسر و سردها همسایه است.

در حال حاضر این روستا از بافت روستایی خارج و با دارا بودن بانک، بازار و مناطق گردشگری و سایر امکانات دیگر آماده تبدیل شدن به شهر است که زمزمه های این تبدیل چندین سال است شنیده می شود که اسبفروشان تبدیل به سینا شهر خواهد شد و در حال حاضر در زیر تابلو های این روستا عبارت شهرداری اسبفروشان درج شده است.

تاریخچه پیدایش و نام گذاری روستا

در خصوص پیدایش و نام گذاری روستای اسبفروشان نظرات زیادی وجود دارد که در بین نظرات مختلف دو دیدگاه همواره مورد توجه بوده و احتمالا یکی از این دیدگاه ها دلیل صحیح پیدایش روستای اسبفروشان در شهرستان سراب است.

دیدگاه اول در مورد پیدایش و نام گذاری روستای اسبفروشان اینطور است که در زمان ولیعهد عباس میرزا منطقه فعلی اسبفروشان که در آن برهه خالی از سکنه بوده است محل تفریح و شکارگاه رجال حکومت ایالتی آذربایجان بوده است که در فصول سرد سال تبدیل به محلی برای خرید و فروش اسب می شده که به مرور زمان این منطقه از ییلاق شکارگاهی و بازار فصلی اسب فروشی تبدیل به روستایی با اسکان دائمی شده است که امروزه با نام اسبفروشان یعنی محل خرید و فروش اسب معروف است.

دیدگاه دوم روستای اسبفروشان را اینطور بیان می کند که به دلیل وجود شواهد و آثار باستانی در منطقه و همچنین تپه باستانی کول تپه (تپه خاکستر) که یک منطقه باستانی معروف است و در سال ۱۳۸۱ در لیست آثار ملی ثبت شده است که این منطقه به آتشکده های آذربایجان نیز شهرت دارد و اشیا گرانقیمت زیادی بدسته آمده از کول تپه نشان از وجود تمدن در این منطقه دارد و بر این اساس نظریه پردازان بر این معتقد هستند که مکان سابق روستای اسبفروشان در نزدیکی آتشکده واقع در کول تپه بوده است که در دوره های بعدی به دلایل نامعلومی از بین رفته و به منطقه فعلی منتقل شده، این گروه از نظریه پردازان معتقد هستند که نام این روستا در اصل اسفروشان بوده است که اسف در لغت به معنای آتش می باشد و معتقد هستند این اسم قدمت چندین هزار ساله دارد و تا یک قرن پیش این منطقه اسفروشان بوده است نه اسبفروشان حتی شواهدی نیز وجود دارد که در شناسنامه افراد مسن این منطقه محل تولد روستای اسفروشان درج شده است.

آب و هوای روستای اسبفروشان

روستای اسبفروشان که با یک شیب ملایم در دامنه بزقوش قرار گرفته است. دارای اقلیم سرد سیری است که در فصول سرد سال سرمای شدید و در فصول گرم دارای آب و هوای معتدل بوده که میزان بارندگی های این روستا در حدود ۴۵۰ میلی متر برآورد شده است.

طبیعت روستای اسبفروشان

اسبفروشان همواره به دلیل برخورداری از چشمه های آبگرم جز مناطق ویژه گردشگری بوده است به طوری که سالیان سال است که گردشگران از اقصی نقاط کشور برای بهره مندی از طبیعت زیبا و همچنین آبگرم معدنی و درمانی به این روستا سفر می کنند.

معرفی کامل روستای اسبفروشان

چندین رودخانه از کنار این روستا عبور می کند که از معروف ترین آنها می توان به آجی چای، تاجیار، پسلر و مهین چای اشاره کرد که باعث شده اند طبیعت این روستا همیشه سرسبز باشد.

آبگرم معدنی اسبفروشان

اسبفروشان به دلیل قرار گیری در دامنه کوه بزقوش که این کوه از جمله کوه های آتشفشانی است دارای چشمه های متعدد آب گرم بوده که مشهور ترین آن آبگرم اسبفروشان است، این آبگرم به دلیل برخورداری از خواص معدنی همواره به عنوان یکی از آبگرم های درمانی در سطح کشور معروف بوده است که در فاصله ۵ کیلومتری از مرکز روستای اسبفروشان و ۱۸ کیلومتری از مرکز شهرستان سراب قرار دارد و راه دسترسی به این آبگرم تا لب استخر آسفالت است و این امر دسترسی به این منطقه را سهل کرده است.

 

معرفی کامل روستای اسبفروشان

آبگرم اسبفروشان دارای دو استخر مخصوص آقایان و بانوان هر کدام در ابعاد ۸*۴ بصورت سرپوشیده در محیطی بهداشتی واقع شده است که دمای این آبگرم از ۳۵ تا ۵۰ درجه متغییر است و در برخی از روزهای سال تا دمای ۸۵ را نیز ثبت کرده است، این آبگرم دارای خواص معدنی و درمانی بسیاری است که مشرف به دره ای قرار گرفته و در ابتدای این دره آبشار اسبفروشان قرار دارد، همچنین کمربند سلامت شهرستان سراب که چهار آبگرم معروف اسبفروشان، الله حق، اردها و شالقون را به هم وصل می کند در این منطقه قرار دارد و به عبارت ساده تر شما می توانید به سفر به اسبفروشان از چهار آبگرم استفاده کنید و به راحتی به آنها دسترسی داشته باشید.

نویسنده و گرد آورنده: اصغر برزگر


این صفحه در حال بروزرسانی و تکمیل است، اگر مواردی است که می توانید در جهت معرفی روستای اسبفروشان کمک کنید، لطفا با ما در ارتباط باشید

راه های ارتباطی با ما:

تلفن: ۰۹۳۵۲۸۰۰۶۷۵  ایمیل: info@news-sarab.ir  تلگرام: @info_nf6   اینستاگرام: news_sarab

از بخش نظرات زیر مطلب نظر خودتان را در خصوص روستای اسبفروشان برایمان ارسال کنید