اجرای مانور اطفای حریق در جنگل‌ها و مراتع باشت

مانور بزرگ اطفای حریق با حضورامدادگران و دستگاه‌های اجرایی متولی در جنگل و مراتع شهرستان باشت برگزار شد.
به گزارش سراب نیوز و به نقل از صداوسیما؛ مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری این استان در حاشیه برگزاری مانور اطفای حریق گفت: مانور اطفای حریق به منظور آمادگی کامل پرسنل نیرو‌های یگان حفاظت منابع طبیعی برای جلوگیری از آتش سوزی در جنگل‌ها و مراتع شهرستان باشت برگزار شد.
غلامحسین حکمتیان اصل اضافه کرد: این مانور برای ارزیابی توانایی پرسنل و نیرو‌های یگان حفاظت در اطفای حریق در جنگل‌ها و مراتع، آمادگی پرسنل و چگونگی مدیریت بحران در هنگام حریق، فراهم کردن تجهیزات در موقعیت اضطراری و رفع نواقص احتمالی برگزار شده است.
وی با ابراز رضایت از هماهنگی و عملکرد نیرو‌ها دراطفای حریق افزود: برگزاری چنین مانور‌هایی به شناسایی نقاط ضعف و قوت امدادگران در مواجه با آتش سوزی‌های احتمالی و همچنین به هماهنگی و رفع نواقص در حوادث واقعی کمک می‌کند.
حکمتیان اصل با اشاره به نقش مهم جوامع محلی در کاهش خسارت‌های ناشی از آتش سوزی در جنگل‌ها و مراتع تاکید کرد: از روستاییان، بهره برداران، دهیاران و شورا‌های روستا‌ها درخواست می‌شود تا نسبت به آتش سوزی در مراتع حساس باشند و با مشاهده آتش سوزی مراتب را با تلفن امداد جنگل و مرتع به شماره ۱۵۰۴ اطلاع رسانی کنند تا نیرو‌های یگان حفاظت منابع طبیعی در کمترین زمان ممکن به موضوع رسیدگی کند.
حکمتیان اصل تشکیل گروه‌های واکنش سریع مهار آتش سوزی، تامین خودرو برای انتقال نیرو‌ها به محل آتش سوزی، تامین تجهیزات انفرادی امدادگران، شناسایی افراد با استعداد برای کمک به منابع طبیعی به عنوان دیده بان، شناسایی مناطق مستعد آتش سوزی، برپایی مانور برای محک میزان آمادگی نیرو‌ها و برپایی دوره‌های آموزشی از دیگر اقدام‌های انجام شده برای به حداقل رساندن خسارت‌های آتش سوزی‌ها در جنگل و مراتع استان است.
حکمتیان اصل افزود: عواملی مانند آتش زدن پسماند‌های مزارع کشاورزی، روشن کردن آتش از سوی چوپان‌ها و گردشگران از عوامل مهم آتش سوزی‌ها در جنگل‌ها و مراتع استان است.
حکمتیان اصل با یادآوری اینکه برخی سودجویان برای تصرف منابع ملی اقدام به آتش زدن عرصه‌های ملی می‌کنند افزود: در صورت شناسایی با چنین افرادی برخورد جدی می‌شود.
پارسال یکهزار و۸۵۰ هکتار از جنگل‌ها ومراتع کهگیلویه وبویراحمد بر اثر آتش سوزی‌ها خسارت دیدند.