احتمال کمبود آب و برق در تابستان امسال آذربایجان شرقی

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری آذربایجان شرقی گفت: به احتمال زیاد تابستان امسال با چالش کمبود آب و برق در استان مواجه خواهیم شد.

به گزارش سراب نیوز و به نقل از صداوسیما؛ معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری آذربایجان شرقی در نشست ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان آذربایجان شرقی با اشاره به کاهش میزان بارندگی‌ها در سال زراعی جاری، گفت: ضروری است دستگاه‌های ذیربط پیش‌بینی‌ها و اقدامات لازم برای مدیریت و اصلاح الگوی مصرف جهت عبور از اوج مصرف در تابستان را داشته باشند.
جواد رحمتی با اشاره به اینکه سال گذشته ۴۵ میلیارد تومان از سوی هیات دولت برای پروژه‌های آبرسانی استان تخصیص یافت، ادامه داد: این اعتبار برای اجرای خط انتقال آبرسانی از نهند به تبریز، پروژه حفر ۳۰ حلقه چاه در نهند و نیز افزایش ظرفیت ایستگاه پمپاژ شماره ۵ آبرسانی زرینه رود در نظر گرفته شده است.
رحمتی اظهار داشت: متاسفانه با وجود پیگیری‌های انجام شده این مبلغ تاکنون در اختیار سازمان برنامه و بودجه استان جهت تخصیص به پروژه‌های مذکور قرار نگرفته است.
وی گفت: نمی‌توان بیش از این منتظر بود و لازم است برای تجهیز و اجرای پروژه حفر چاه‌ها از منابعی مانند حقوق دولتی معادن استفاده کرد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان شرقی افزود: باید به صورت جدی پیگیر این موضوع بود و به شورای امنیت کشور نیز منعکس شود که از یک سال پیش از وقوع بحران پیگیر اعتبارات مورد نیاز بوده ایم.
وی از تمام شهروندان استان خواست در مدیریت مصرف آب و برق با دستگاه‌های مسئول همکاری کرده و شرکت‌های آب و فاضلاب، آب منطقه ای، توزیع برق استان و برق منطقه‌ای آذربایجان نیز نسبت به آگاه سازی و اعلام هشدار‌ها در خصوص کمبود پیش رو از اکنون اقدام کنند.
رحمتی با اشاره به اینکه سال گذشته، همکاری خوبی از سوی صنایع و مردم صورت گرفت، افزود: گله مندی مردم از عدم اطلاع رسانی قبلی نسبت به خاموشی‌ها بود و امسال در صورت ضرورت، اعمال خاموشی باید با اطلاع رسانی قبلی انجام گیرد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری آذربایجان شرقی با تاکید بر استفاده از ظرفیت رسانه‌ها برای اطلاع رسانی و آگاه سازی مردم نسبت به وضعیت اضطراری بخش آب و برق در کشور، گفت: ادارات نیز باید از ظرفیت‌های رسانه‌ای و تبلیغاتی در این خصوص استفاده کنند.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان شرقی نیز در این جلسه اظهار داشت: امسال ۲۷ درصد نسبت به سال گذشته کاهش بارش داشته ایم که بر همین اساس ۱۸ درصد آب سد‌ها و ۴۰ درصد آب‌های روان کاهش یافته است.
محمد باقر هنربر افزود: نیازمند همراهی و همکاری مردم در مدیریت مصرف آب و برق در تمامی بخش‌ها اعم از خانگی، کشاورزی، صنعتی و خدماتی هستیم.
وی اظهار داشت: برای مدیریت مصرف برق در ایام پیک تابستان نیازمند استفاده از مولد‌های انرژی توسط دستگاه‌های اداری و کاهش ساعات کار ادارات، اصناف و بازاریان هستیم.
مدیران صنعت آب و برق استان نیز در این جلسه با تشریح آخرین وضعیت تولید و مصرف آب و برق در استان، راهکار‌های ضروری برای مدیریت مصرف در فصل تابستان را ارائه کردند.