ساخت بزرگترین واحد تولید و پرورش قارچ خراسان رضوی

مدرنترین و بزرگترین واحد تولیدی قارچ خوراکی خراسان رضوی در جلگه رخ تربت حیدریه در حال ساخت و راه اندازی است.

به گزارش سراب نیوز و به نقل از صداوسیما؛ سرپرست مدیریت امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در بازدید از این واحد صنعتی گفت:این واحد با هدف تولید ۱۷۰۰ تن قارچ با اشتغالزایی ۱۵۰ نفر به طور مستقیم با پیشرفت فیزیکی ۶۰ درصد در حال ساخت است.محمد میری دیسفانی با اشاره به اینکه در صورت محقق شدن تسهیلات مورد نیاز این واحد در سال ۱۴۰۰ به بهره برداری خواهد رسید افزود:این واحد با استفاده از مدرنترین تجهیزات و سیستم اتوماسیون کامل با هدف تولید محصول سالم و قابل صادرات و تامین قارچ خوراکی استان و کشور راه اندازی میشود و مازاد محصول تولید شده به کشور‌های دیگر صادر و ارزآوری به همراه خواهد داشت.
وی گفت: سالانه بالغ بر ۱۵ هزار تن قارچ خوراکی در این استان تولید می‌شود که این میزان تولید، خراسان رضوی را به استان چهارم تولیدکننده پس از استان‌های تهران، البرز و اصفهان تبدیل کرده است.
سرپرست مدیریت امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی افزود: هم اکنون تعداد ۲۵۷ واحد پرورش قارچ خوراکی در استان فعالیت دارد و حمایت‌های لازم از این واحد‌ها و پرداخت تسهیلات به آنان نیز انجام می‌شود.
میزان مصرف آب برای پرورش قارچ بسیار کم و با توجه به فاصله کوتاه ۵۰ تا ۷۰ روزه کاشت تا برداشت آن به لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه است.
قارچ خوراکی دارای ۳ نوع ویتامین دی، سی و به یک است وبه دلیل پروتئین بالا می‌تواند جایگزین بسیار خوبی برای مصرف گوشت و دیگر مواد غذایی باشد.