نامناسب بودن وضعیت آب آذربایجان شرقی

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان شرقی گفت: وضعیت آب استان خوب نیست و با تنش آبی روبرو هستیم.

به گزارش سراب نیوز و به نقل از صداوسیما؛ رحمتی در جلسه شورای حفاظت از منابع آب استان افزود: اولویت نخست ما تامین آب آشامیدنی مردم است و بعد از آن هم تامین آب صنعت و کشاورزی باید مدنظر باشد و برای مدیریت این وضعیت ناچار به اعمال محدودیت‌ها هستیم.

وی با بیان اینکه در اعمال محدودیت‌های آبی باید به مسائل اجتماعی و فرهنگی توجه شود افزود: باید تاکید ما در رعایت الگوی مصرف آب بر همراهی و همکاری مردم باشد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار ادامه داد: برای گذر از این تنش آبی که امسال با آن روبرو هستیم باید طبق برنامه ریزی عمل کنیم و همه بخش‌ها هم خود را با این برنامه هماهنگ کنند.
رحمتی با بیان اینکه در حال حاضر انتقال آب ارس مهمترین طرح زیرساختی استان است گفت: باید برای تکمیل این پروژه همه همت کنند چرا که هم آب تبریز را تامین خواهد کرد و هم می‌تواند نیاز شهر‌ها و روستا‌هایی واقع شده در مسیر را تامین کند.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی نیز در این جلسه گفت: با توجه به اینکه امسال نسبت به سال قبل و میانگین، کاهش بارندگی داشتیم و از طرفی با کاهش روان آب‌ها و افزایش دما مواجه هستیم، استان ما جز استان‌هایی است که با تنش آبی مواجه است.
غفارزاده افزود: برای مدیریت این تنش آبی باید برنامه ریزی شود تا با کمترین آسیب از آن گذر کنیم.
وی ادامه داد: سد علویان مهمترین سد برای تامین آب شرب، کشاورزی و صنعت در مراغه و بناب است که آب آن امسال نسبت به سال قبل ۲۵ درصد کاهش دارد.
غفارزاده خاطرنشان کرد:  مقرر شده است در استفاده از آب سد علویان، تامین آب شرب در اولویت باشد، برای صنعت نسبت به سال قبل ۱۰ درصد کمتر آب در نظر گرفته شود و در مورد کشاورزی نیز ۲۷ تا ۳۰ میلیون متر مکعب آب تامین شود.