• امروز : جمعه - ۸ اسفند - ۱۳۹۹

اخبار ویژه

تصادف مرگبار در محور سراب به نیر معضلی به نام ترافیک در روزهای پنجشنبه! مصاحبه اختصاصی با حامد امجدی مجری توانمند صداوسیما اطلاعیه قطع آب شرب سراب مسئولین با پافشاری خود در اصلاح طرح جامع، شهر را نجات دادند جذب ۱۹٫۷ میلیارد تومان اعتبارات مکانیزاسیون ماشین آلات کشاورزی در شهرستان سراب طرح جامع شهر سراب رد شد شیوه کره گیری سنتی سراب به عنوان آثار ملی ثبت شد آغاز به کار فاز دوم پروژه قطار سراب به دوزدوزان در روز ولات امام علی ع پلیس و مردم بار خودرو آسیب دیده را جمع کردند تجلیل از نفرات برتر کنکور سراسری در مهربان ایجاد کریدور ارتباطی شمال به جنوب در شهرستان سراب اجرای بیش از ۷۰ برنامه ورزشی در شهرستان سراب به مناسبت گرامیداشت دهه مبارک فجر شهرستان سراب در مسیر رشد و توسعه قرار دارد، اختصاص بیش از ۲۰ ردیف بودجه برای شهرستان آزادی زندانی جرایم غیر عمد توسط جوانان سراب افت سطح آب سفره‌های زیر زمینی شهرستان سراب برکناری شهردار مهربان پس از ۱۰ ماه کش و قوس فراوان دستگیری شهردار و معاون یکی از شهر های چهارگانه شهرستان سراب پرورش ماهیان خاویاری و زالو در سراب/ تولید۱۱۰۰ هزار تن محصولات آبزی ضرورت تدبیر درمورد احتمال توزیع کرونا همراه با روغن نباتی

4

چرا قادر به انتصاب مدیران مناسب نیستیم؟

  • کد خبر : 1627
  • ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۷:۳۸
چرا قادر به انتصاب مدیران مناسب نیستیم؟
همیشه انتصاب مدیران در سطوح مختلف دارای حاشیه هایی بوده است. غالبا به نظر می رسد مدیران جدید دارای کارآیی لازم، حتی در سطح مدیر سابق نیز نیستند. در شهرستانها و مدیران شهرستانی این مسئله شایع تر است.

به گزارش سراب نیوز، مهدی مستفید در یادداشتی با عنوان اینکه چرا قادر به انتصاب مدیران مناسب نیستیم؟ به مسئله تعیین مدیریت پرداخته است، در این گزارش آمده است، همیشه انتصاب مدیران در سطوح مختلف دارای حاشیه هایی بوده است. غالبا به نظر می رسد مدیران جدید دارای کارآیی لازم، حتی در سطح مدیر سابق نیز نیستند. در شهرستانها و مدیران شهرستانی این مسئله شایع تر است.

برخی علت این مسئله را گزینش سیاسی و جناحی مدیران عنوان می کنند، ولی نگاهی به رزومه مدیران منصوب شده و در شرف نصب نشان می دهد این افراد کمتر دارای گرایش سیاسی بوده و غالبا عضو هیچ حزبی نیستند. پس چگونه می توان به انتصابات نا متناسب افراد غیر سیاسی انگ جناحی و سیاسی زد؟

هرم نظام حکمرانی ما در همه سطوح با این مشکل مواجه است. بیشتر صاحب نظران بر این باور هستند که سیستم در پرورش نیرو و ارتقای نیروی کارآمد، با مشکل روبروست. علل این مسئله را در دو سطح ملی و محلی می توان بررسی کرد: در سطح ملی، سیستم تمرکزگرا و نبود ابزار مناسب ارزیابی و ارتقاء کارکنان از علل بروز این مشکل است، که در بحثی مجزا به آن خواهیم پرداخت.

در سطح محلی انتصاب مدیران تابعی از گفتمان حاکم در محیط محلی است. در برهه هایی که گفتمان سیاسی در کشور ما قدرتمند بوده است گفتمان حاکم در شهرستانها نیز تابعی از آن بوده و انتصابات مدیران تابعی از گفتمان ملی بوده است (هر چند به آن انتصابات انگ منفی جناحی زده می شد ولی مقایسه آماری نشان می دهد آنها کارایی بیشتری داشته اند) با افول قدرت جریانهای سیاسی در سالهای گذشته شاهد ظهور جریانهای پوپولیستی و میکروناسیونالیسم (محلی گرایی افراطی) در شهرستانها هستیم.

اگر به انتخابات مجلس به عنوان معیاری برای سنجش دیدگاه عمومی حاکم بر شهرستانها نظری بیاندازیم این گرایشهای انحرافی را به وضوح می توان مشاهده کرد. وقتی در منطقه ای مقبولیت کاندیداها با میزان حضور آنها در مراسم ختم و عروسی تعیین می شود پر واضح است مدیران آن منطقه نیز نسبت معناداری با مراسم ختم و عروسی خواهند داشت!
رفتارهای پوپولیستی هرچند ساده ترین راه برای کسب آرای عمومی است ولی نهادینه شدن این رفتارها افلیج سیستم حکمرانی را در پی خواهد داشت.

از سویی دیگر در غالب شهرستانهای محروم تهییج تفکرات میکروناسیونالیسم موجب شده است به جای انتصاب نیروهای کارآمد شاهد گزینش های صرفا بومی گرا باشیم که به دلیل کارآیی پایین افراد انتخاب شده شاهد افول هر چه بیشتر سازمان هستیم.

در فضای پوپولیستی، فرهیختگان جامعه صحنه را ترک و لمپنها صحنه گردانی می کنند. بی شک باز تولید صحنه نیز به دست و به کام لمپنها صورت خواهد گرفت.

لینک کوتاه : https://news-sarab.ir/?p=1627
  • نویسنده : مهدی مستفید

نظرات مردم درخصوص این مطلب

قوانین ارسال نظر
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.