داودی خبر داد:

آغاز عملیات اجرایی کارخانه تولید آلومینا و کمک مالی بانک سپه به ساخت جاده سراب به نیر

نماینده مردم سراب در مجلس با اشاره به آغاز عملیات اجرایی کارخانه تولید آلومینا در شهرستان سراب گفت: از سراب به سمت نیر هم جاده‌ای به‌سرعت در حال ساخت است و تصمیم گرفته شد بانک سپه ۱۱۸ میلیارد تومان برای اتمام این پروژه به وزارت راه و شهرسازی به‌صورت وام کمک مالی کند.

به گزارش سراب نیوز به نقل از خانه ملت، نماینده مردم سراب و عضو مجمع نمایندگان استان آذربایجان شرقی در مجلس شورای اسلامی در خصوص پروژه نفلین گفت:  یک پروژه واقعاً عظیم و به قول معروف مگا پروژه ای است، که تاثیرات بسیار خوبی در راستای اقتصاد شهر سراب، استان آذربایجان شرقی و مخصوصا برای کل کشور دارد.

وی افزود: قابل توجه است که ما حداقل دو میلیون تن آلومینا در شهرستان سراب داریم که سال‌ها به همان صورت مانده بود اما خداوند عنایت کرد و ما توانستیم بعد از گذشت بیش از ۲۰ سال، امضاء قراردادهای مربوط به آن را به دست بیاوریم، که فاز اول این پروژه برای اجرا به قرارگاه خاتم‌الانبیاء محول شد، البته برای این پروژه بزرگ می بایست مبلغ ۱۳۸ میلیون یورو معادل حدود ۴ هزار میلیارد تومان در مدت چهار سال و سالانه یک هزار میلیارد تومان تأمین شود، در نظر گرفته شد و قرارگاه خاتم‌الانبیاء زمین محل ساخت را تحویل گرفت و ضمانت‌های کلی هم از طرف قرارگاه داده‌ شده است.

این نماینده مجلس در دوره یازدهم ادامه داد: به‌ هرحال ما امیدواریم که این پروژه برای کل کشور و استان آذربایجان شرقی و همچنین شهرستان سراب مبارک باشد چراکه این پروژه می‌تواند در استقلال و قطع وابستگی کشورمان به خارج در واردات آلومینا، ایجاد اشتغال، تولید ثروت و ایجاد تحرک اقتصادی ویژه در استان و شهرستان سراب ایجاد کند. من از مردم عزیزمان خواهش می‌کنم که به اتفاق دست‌به‌دست هم داده و کمک کنیم که قرارگاه خاتم‌الانبیاء بتواند زودتر از موعد این پروژه را به مرحله بهره‌برداری برساند تا فازهای بعدی این پروژه هم در اینجا زده شود. زیرا پروژه نفلین جزء بهترین، مهم‌ترین، اقتصادی‌ترین و اشتغال‌زاترین پروژه‌های کشور محسوب می‌شود و امیدواریم که برای کشورمان بتواند مفید واقع شود.

داودی بیان کرد: در حال حاضر برای تأمین آلومینای صنایع کشورمان باید بالای یک میلیارد دلار ارز از کشور خارج شود که بر اساس محاسبات من نیاز است سالانه حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان آلومینا موردنیاز کارخانجات ما با این قیمت جهانی که وجود دارد، تأمین شود اما این پروژه، حرکت بسیار بزرگی است که بتوانیم در آینده از خروج ارز بسیار عظیم از کشورمان جلوگیری کنیم تا آن بودجه را برای مسائل مهم‌تری مثل خرید دارو، واکسن و یا چیزهای دیگر استفاده کنیم.

وی با اشاره به تلاش های صورت گرفته برای دریافت بودجه برای شهر سراب در خصوص جاده سراب به اردبیل همچنین دایر کردن سینما اظهار کرد: این اواخر فرصتی پیش آمد که بتوانیم برای پروژه‌های مهم شهرستان سراب بودجه‌هایی را دریافت کنیم. در همین راستا، ۴ میلیارد تومان برای ساختمان اداره راهنمایی و رانندگی در نظر گرفته شد؛ چرا که ما در شهرستان سراب ساختمان مستقلی برای راهنمایی و رانندگی نداریم، ۳٫۵ میلیارد تومان برای سینما، ۲ و ۵ میلیارد تومان هم برای ساختمان بهزیستی، ۴٫۵ میلیارد تومان بودجه برای رفع مشکلات پادگان سراب و ۴ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان برای گارد ریل و علائم راهنمایی و رانندگی جاده سراب به بستان‌آباد که حدود ۱۱ کیلومتر از آن مسیر در مراحل آخر قرار دارد، بودجه تخصیص داده شد که بخشی از آن نقدی و بخشی به‌صورت اوراق بود.

نماینده مردم سراب در مجلس ادامه داد: همچنین ما حدود ۹ و ۱۰ میلیارد تومان هم بودجه برای آن مسیر دریافت کرده‌ایم که ۱۰ میلیارد آن به‌صورت نقدی و برای تأمین قیر موردنیاز آن ۱۱ کیلومتر است که توانستیم با آن بودجه حدود ۵۰۰ تن قیر از طریق وزارت راه را تأمین کنیم تا جاده بتواند زیر بار ترافیکی برود و مردم عزیز شهرستان سراب به‌راحتی از این مسیر استفاده کنند.علاوه بر آن حدود ۷۰ الی ۸۰ روستای شهرستان طی زلزله سال ۹۸ دچار آسیب جدی شده بود که بودجه‌هایی هم برای درست کردن زیرساخت‌های روستاها به تصویب رسید. امیدواریم که همه این‌ها باعث شود که ما شاهد پیشرفت‌های خوبی در شهرستان سراب شویم.

این نماینده مجلس در دوره یازدهم افزود: لازم به ذکر است که از سراب به سمت نیر هم جاده‌ای به‌سرعت در حال ساخت است و تصمیم گرفته شد بانک سپه ۱۱۸ میلیارد تومان برای اتمام این پروژه به وزارت راه و شهرسازی به‌صورت وام کمک مالی کند که جا دارد من از مسئولین زحمتکش بانک سپه بابت این کمک مالی تشکری ویژه بکنم.

داودی با اشاره به تاسیس دانشگاه فرهنگیان در سراب بیان کرد: دانشکده فرهنگیان با دو هدف پذیرش آموزش‌های ضمن خدمتی و استفاده معلمین بومی و برخی افراد از شهرهای اطراف سراب از این دانشگاه به‌تازگی تأسیس شد. همچنین هماهنگی‌هایی با استان صورت گرفته که قبولی‌های کنکور امسال که بومی شهرستان سراب هستند بتوانند در برخی از کلاس‌های خود در دانشکده فرهنگیان شرکت کنند البته ما تعدادی هم دانشگاه در شهرستان سراب داریم؛ مانند دانشگاه آزاد اسلامی و دانشکده علوم پزشکی و دانشکده فنی حرفه ای و دانشگاه پیام نور است  شهر شربیان.

وی افزود: علاوه بر آن یک زمین ۲۵ هکتاری در نظر گرفته‌شده که در مراحل آخر دریافت مجوزهایش قرار دارد تا بتوانیم یک دانشگاه علوم پزشکی، سه دانشکده، یک بیمارستان ۵۰۰ تخت خوابی، ساختمان معاونت غذا و دارو و معاونت بهداشت را آن مکان احداث کنیم که پروژه بسیار بزرگی محسوب می‌شود و با توجه بااینکه سراب شهرستانی روبه‌پیشرفت و توسعه است ما در آینده کمبودی از بابت تخت‌های بیمارستان نخواهیم داشت.

عضو مجمع نمایندگان استان آذربایجان شرقی در مجلس خاطرنشان کرد: باید اضافه کنم که کار بیمارستان شهدای دوزدوزان هم تقریباً شروع و به مرحله بهره‌برداری رسیده است و متخصصینی در آن بیمارستان حضور دارند که بتوانند به مردم خدمات درمانی و بهداشتی را ارائه دهند و در آینده هم قرار است در شهر مهربان بیمارستان دیگری تأسیس شود، که ما تلاش می‌کنیم هر چه سریع‌تر مجوزهای لازم برای تأسیس این بیمارستان را بگیریم./