افزایش تقاضا برای عضویت در شورا‌های روستایی خراسان رضوی

سرپرست ستاد انتخابات خراسان رضوی گفت: ۱۶ هزار و ۵۴۰ نفر برای عضویت در ششمین دوره شورا‌های روستایی استان ثبت نام کرده‌اند که این رقم نسبت به دوره‌های قبل افزایش داشته است.

به گزارش سراب نیوز و به نقل از صداوسیما؛ محمد علی نبی پور امروز در نشست خبری افزود: در چهارمین دوره انتخابات

شورا‌ها ۱۵ هزار و ۸۹۱ نفر و در دوره پنجم ۱۶ هزار و ۲۴۱ نفر برای حضور در این رقابت انتخاباتی در استان ثبت نام کردند.
وی ادامه داد: براساس قانون ۲ هزار و ۵۸۶ روستای خراسان رضوی واجد شرایط برگزاری انتخابات شورا‌های اسلامی هستند که در این دوره به خاطر استقبال خوب داوطلبان عضویت در شورا‌ها تمامی این روستا‌ها به حدنصاب لازم برای برگزاری انتخابات رسیده اند در صورتی که در دوره قبل انتخابات ۴۰ روستای استان به حدنصاب لازم برای برگزاری انتخابات نرسیدند.
سرپرست ستاد انتخابات خراسان رضوی گفت: این داوطلبان برای کسب هشت هزار و ۲۷۰ کرسی شورا به رقابت خواهند پرداخت، همچنین ۲ هزار و ۳۳۰ روستای خراسان رضوی شورای سه نفره و بقیه روستا‌ها که بیش از هزار و ۵۰۰ نفر جمعیت دارند شورا‌های پنج نفره خواهند داشت.
وی افزود: بر خلاف دوره‌های گذشته که بانوان پنج درصد ثبت نام شدگان برای عضویت در شورا‌های روستایی را تشکیل می‌دادند در این دوره حضور بانوان به ۶ درصد افزایش یافته است.
نبی پور ادامه داد: در حالی که در دوره‌های قبل شورا‌های روستایی بیش از ۵۰ درصد ثبت نام شدگان روحانی بودند، در این دوره روحانیون شش دهم درصد را شامل می‌شوند.
وی گفت: در دوره کنونی ۵۱ درصد از ثبت نام شدگان تحصیلات ابتدایی دارند حال آنکه در دوره‌های قبلی این رقم حدود پنج درصد بود، البته در این دوره دارندگان مدارک کارشناسی و کارشناسی ارشد ۱۲ درصد هستند حال آنکه در دوره پنجم این عدد ۹ درصد و در دوره چهارم این رقم هفت درصد بود.
سرپرست ستاد انتخابات خراسان رضوی افزود: از مجموع ثبت نام شدگان، کشاورزان ۳۲ درصد، کارمندان ۶ درصد، مشاغل آزاد ۴۳ درصد و صاحبان سایر کسب و کار‌ها نیز درصد‌های دیگر را به خود اختصاص داده اند.
وی ادامه داد: پیش بینی می‌شود در انتخابات ۲۸ خرداد ماه بیش از ۵۰ درصد از واجدین شرایط در استان خراسان رضوی در انتخابات شرکت کنند.
نبی پور شمار ثبت نام شدگان نهایی برای عضویت در شورا‌های شهری استان را سه هزار و ۲۴۴ نفر عنوان کرد و گفت: در مجموع ۱۳ درصد معادل ۴۰۲ نفر از این تعداد توسط هیات‌های اجرایی استان ردصلاحیت شده اند.
وی افزود: نسبت ردصلاحیت شدگان در ششمین دوره انتخابات به مجموع داوطلبان، بیشتر از ادوار قبلی است، اما فعلا میزان دقیق در این زمینه در دست نیست.
سرپرست ستاد انتخابات خراسان رضوی ادامه داد: از مجموع هزار و ۶۲ داوطلب ثبت نام در شهرستان مشهد ۱۶۱ نفر معادل ۱۵ درصد در هیات اجرایی شهرستان ردصلاحیت شدند که این تعداد مربوط به سه شهر مشهد، ملک آباد و رضویه است.
وی گفت: بخشی از افزایش تعداد ردصلاحیت‌ها ناشی از دقت بسیار نهاد‌هایی است که استعلام‌های چهارگانه انجام داده اند و در این دوره نهاد‌های مربوطه به تمامی استعلام‌هایی که هیات‌های اجرایی برای آن‌ها ارسال کرده بود پاسخ داده‌اند، البته هیات‌های اجرایی فقط بر مبنای استعلام‌ها تصمیم نمی‌گیرند و می‌توانند بر اساس قانون از استعلام‌هایی که شده چشم پوشی کرده و آن‌ها را کنار بگذارند.
نبی پور افزود: تماس تلفنی با داوطلبان عضویت در شورا‌های شهر برای انصراف از حضور در این انتخابات را رد نمی‌کنیم، زیرا در یکی از فرمانداری‌ها یکی از عوامل هیات اجرایی بدون هماهنگی با فرماندار دست به این اقدام زد که با او برخورد انضباطی شد.
وی ادامه داد: این اقدام از نظر قانونی صحیح نیست و نکته قابل توجه این است که فرد تماس گیرنده از روی حسن نیت و برای حفظ آبروی داوطلب و توقف روند رسیدگی‌ها، خواستار انصراف وی شده بود.
سرپرست ستاد انتخابات خراسان رضوی گفت: این رفتار صحیح نبوده و رویه قانونی نیست و البته مواردی نیز وجود داشت که از خارج ساختار اجرایی با داوطلبان تماس گرفته شده بود که تذکر لازم به آنان نیز داده شد، اما این نوع اقدامات به شکل گسترده صورت نگرفته است.
وی شمار شعب صندوق اخذ رای در استان برای برگزاری انتخابات خرداد ۱۴۰۰ را بیش از پنج هزار شعبه عنوان کرد و افزود: تعداد شعب اخذ رای در دوره قبل چهار هزار و ۲۳ شعبه بود که علت افزایش این تعداد فراهم شدن فضای کافی برای فاصله گذاری اجتماعی است.
نبی پور ادامه داد: در دوره قبل انتخابات شورا‌ها بیش از ۹۰ هزار نفر در حوزه امنیتی، نظارتی و اجرایی انتخابات مشارکت داشتند که در این دوره به خاطر افزایش شعب و صندوق‌های اخذ رای، این تعداد از ۱۱۰ هزار نفر بیشتر می‌شود.
وی گفت: براساس وضعیت قرمز، نارنجی و زرد شهر‌های استان از نظر کرونا در زمان انتخابات، شیوه نامه‌های مختلف برای برگزاری تجمع و فعالیت‌های انتخاباتی تهیه و تدوین شده است، اما در انتخابات خرداد امسال تاکید بر استفاده از فضای مجازی و رسانه‌ها و رادیو و تلویزیون است و در خصوص استفاده نامزد‌های انتخابات از این زیرساخت‌ها برنامه ریزی صورت گرفته است.
سرپرست ستاد انتخابات خراسان رضوی افزود: باتوجه به اینکه حضور پرتراکم و مدت دار عوامل شعب اخذ رای در روز انتخابات نگرانی‌هایی را از نظر ابتلا به کووید ۱۹ برای آنان ایجاد کرده است، برای واکسیناسیون تمامی عوامل اجرایی، نظارتی و امنیتی شعب اخذ رای در برابر کرونا برنامه ریزی‌هایی انجام شده است.
وی ادامه داد: علاوه بر تامین اقلام مختلف بهداشتی، در این دوره از انتخابات سعی شده است شعب رای گیری در محیط‌های روباز مانند حیاط مدارس استقرار یابند تا دغدغه‌ای برای عدم استقبال عوامل اجرایی انتخابات در روز رای گیری باقی نماند.
شهرستان مشهد با سه شهر مشهد، رضویه و ملک آباد حدود ۴۰۰ روستا و ۳ و نیم میلیون نفر جمعیت دارد.
انتخابات ششمین دوره شورا‌های اسلامی شهر و روستا، روز جمعه ۲۸ خرداد ماه امسال همزمان با سیزدهمین دوره انتخابات سراسری ریاست جمهوری و دومین انتخابات میان دوره‌ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری برگزار می‌شود.