تاکید استاندار بر تأمین برق پایدار در آذربایجان شرقی

استاندار آذربایجان شرقی اتخاذ تدابیر جدی برای تأمین برق پایدار در استان را خواستار شد.
به گزارش سراب نیوز و به نقل از صداوسیما؛ محمدرضا پورمحمدی در دیدار معاون هماهنگی توزیع شرکت توانیر تصریح کرد: صنایع آذربایجان شرقی در زمستان گذشته از قطعی برق بدون اعلام قبلی گله‌مند بودند و ضروری است برای تأمین پایدار برق برای شبکه خانگی و صنعتی تدابیر جدی اندیشیده شود.
وی با اشاره به مشکل کمبود برق در استان، گفت: شرایط سختی را در زمستان سال گذشته پشت سر گذاشتیم و احتمال اینکه به دلیل افزایش مصرف، تابستان سختی را داشته باشیم وجود دارد.
وی ادامه داد: نیروگاه تبریز باید بازتوانی شده و فاز دوم نیروگاه هریس نیز هرچه زودتر تکمیل شود.
وی با اشاره به مشوق‌های این شرکت برای کاهش بار مصرفی، گفت: در عین حال که از مصرف‌کننده می‌خواهیم مدیریت مصرف داشته باشد، باید ایرادها و نقص‌های فنی شبکه‌های برق را نیز اصلاح کنیم.
پورمحمدی با تأکید بر توجه ویژه به مدیریت مصرف انرژی و بهره‌وری در استفاده از منابع، گفت: الگوی مصرف انرژی در کشور ما الگوی نادرستی است و با سیاست‌های تشویقی می‌توان این الگو را اصلاح کرده و از هدررفت انرژی جلوگیری کرد.
معاون هماهنگی توزیع شرکت توانیر نیز با اشاره به ضرورت مدیریت اوج مصرف در فصل تابستان، گفت: برای این کار یا باید نیروگاه‌های جدید با میزان سرمایه‌گذاری ۵ میلیارد یورو افتتاح کنیم که در بقیه فصول بدون استفاده خواهند بود و یا نیروگاه مجازی برای جابه‌جایی بار ایجاد کنیم.
غلامعلی رخشانی مهر افزود: در سال گذشته توانستیم ۵ هزار و ۶۰۰ مگاوات مدیریت بار توسط نیروگاه مجازی انجام دهیم.
وی خاطرنشان کرد: براساس اعلام دپارتمان مدیریت مصرف و پاسخگویی بار آژانس بین‌المللی انرژی، کشورهای در حال توسعه باید ۴ تا ۸ درصد مصرف خود را با روش‌های پاسخگویی بار، کاهش دهند.
رخشانی مهر اضافه کرد: سال گذشته ۱۰٫۸ درصد مصرف انرژی صنایع بزرگ نسبت به سال ۹۸ افزایش یافته بود.
وی ادامه داد: در راستای مدیریت گذر از پیک و مدیریت تقاضا تفاهم‌نامه‌های مختلف منعقد شده و برای کاهش میزان مصرف نیز پاداش‌هایی در نظر گرفته شده است.