خط ریلی بستان آباد تا ایستگاه خاوران در آستانه افتتاح

وزیر راه و شهرسازی گفت: خط ریلی بستان آباد تا ایستگاه خاوران تبریز به زودی به بهره برداری می رسد.

به گزارش سراب نیوز، اسلامی عصر امروز در بازدید از روند اجرای طرح راه آهن بستان آباد – تبریز افزود: این طرح تا ایستگاه خاوران تبریز به طول ۴۴ کیلومتر همزمان با عید غدیر خم افتتاح می شود.

وی اضافه کرد: با تحقق وعده رئیس جمهور گام بزرگ دیگری برای رفاه مردم آذربایجان شرقی برداشته می شود و با ظرفیت جدید ایجاد شده، مردم می توانند ۵ ساعت و نیم زودتر مسیر ریلی تهران تا تبریز را طی کنند ضمن آنکه با تکمیل این خط، ترانزیت ما به اروپا متصل خواهد شد.

برای این مسیر ریلی تاکنون ۱۸۰۰میلیارد تومان هزینه شده که قیمت روز آن افزون بر ۵۰۰۰ میلیارد تومان اعلام شده است.

مدیرکل راه وشهرسازی آذربایجان شرقی نیز گفت: راه‌آهن میانه – تبریز حدود ۲۰۳ کیلومتر است که ۱۳۲ کیلومتر آن شامل مسیر میانه – بستان آباد و ۷۰ کیلومتر باقیمانده در مسیر بستان آباد تا تبریز است و حداکثر سرعت آن برای واگن‌های باری ۱۲۰ کیلومتر و برای واگن‌های مسافربری ۱۶۰ کیلومتر در ساعت تعیین شده است.

سلطانی افزود: با بهره برداری از طرح ۲ خطه کردن راه آهن میانه – تبریز، ترانزیت ریلی ایران برای نخستین‌ بار به اروپا متصل می شود و اتصال آن به راه‌آهن نخجوان، ایروان، تفلیس از طریق جلفا و ترکیه از طریق مرز رازی به افزایش مبادلات بین‌المللی و صادرات کالا به جمهوری‌های آذربایجان، ارمنستان و ترکیه می انجامد.

راه‌آهن میانه – بستان‌آباد – تبریز از ایستگاه موجود میانه آغاز می‌شود و با گذر از مسیری نسبتا کوهستانی از شهرهای ترکمن‌چای، بستان‌آباد و باسمنج عبور کرده و به ایستگاه خاوران می رسد و در نهایت به ایستگاه راه‌آهن موجود تبریز متصل خواهد شد.