روستای اردها را بشناسیم

معرفی کامل روستای اردها شهرستان سراب

اردها یکی از روستاهای سراب است که در دهستان ملایعقوب در 20 کیلومتری سراب در دامنه کوه پایه های شمالی ارتفاعات بزقوش واقع شده است.

به گزارش سراب نیوز، روستای اردها به دلیل مجاورت با کوه پایه های بزقوش همواره یکی از روستاهای پرآب شهرستان سراب بوده است و دارای چشمه های فراوان در اطراف خود است. این روستا به دلیل پُر آب بودن دارای باغات و طبیعت سرسبزی است که در فصول گرم سال آب و هوای مساعد گردشگران زیادی را به خود جذب می کند.

روستای اردها یکی از روستاهای واقع در کمربند سلامت شهرستان سراب است این کمربند که به جاده سلامت نیز شهرت دارد و چهار آبگرم معدنی و درمانی روستاهای اسبفروشان، الله حق، اردها و شالقون را به همدیگر متصل می کند.

معرفی کامل روستای اردها

شغل بسیاری از اهالی روستای اردها دامپروری، کشاورزی و زنبورداری است که از تولیدات کشاورزی این روستا می توان به سیب زمینی، گندم اشاره کرد و همچنین عسل اردها یکی از برند های معروف عسل در شهرستان سراب در کنار سایر عسل های طبیعی شهرستان سراب است.

معرفی کامل روستای اردها

تولید زرد آلو و سی از دیگر محصولات کشاورزی در روستای اردها است که جدیدا رونق زیادی در این منطقه یافته و باغداران اردهایی سالانه به تولید انبود این دو محصول می پردازند، اما در کنار تمام این محصولات اردها را از سالیان گذشته به یک نام می شناسند و آن هم گردو است، باغات گردوی اردها آوازه چندین صد ساله دارد و اگر در سطح شهرستان سراب به دنبال گردوی با کیفیت بگردید قطعا آدرس اردها را برایتان خواهند داد. گردو های این روستا از نوع گردوی کاغذی است.

از محصولات لبنی اردهای می توان به تولیدات دامی از جمله گوشت، شیر، پنیر، کروه و ماست اشاره کرد و همانطور که اطلاع دارید شهرستان سراب قطب تولیدات لینیات کشور است و آوازه لبنیات سراب در کل کشور پیچیده است.

معرفی کامل روستای اردها

بیشتر روستاهای قرار گرفته در دامنه کوه بزقوش دارای چشمه های آبگرم هستند و روستای اردها یکی از این روستاهای دارای چشمه آبگرم است، آبگرم اردها از نوع معدنی و دارای خواص درمانی است که داری دو استخر ویژه آقایان و بانوان است که به صورت سنتی درست شده است که علیرغم فعال بودن این ساتخر ها متاسفانه در سال های گذشته با قرار دادن این دو استخر در اختیار مجموعه خصوصی به جهت ایجاد رونق و غیره باعث بروز اختلافاتی میان بخش خصوصی و اهالی روستا شد که در حال حاضر گویا این استخر در دست اهالی روستا است و اطلاعات دقیقی در این خصوص وجود ندارد.

روستای اردها از نظر تاریخی دارای سابقه مهمی است چرا که در طول تاریخ در زمان قشون کشی مغول این روستا در منطقه اردوگاه قشون مغول قرار داشته است.

معرفی کامل روستای اردها

متاسفانه از مشاهیر روستای اردها اطلاعات کامل و جامعی در اختیار این رسانه نیست اما از چهره های معروف روستای اردها می توان سردار تصدیقی رئیس پیشین گزینش ناجار ار عنوان کرد که اصالتا از شهرستان سراب و روستای اردها است که در بدو خدمت خود در سپاه ناحیه شهرستان سراب فعالیت داشتند.

در زلزله آبان ماه سال ۱۳۹۸ که زلزله ای به قدرت ۵٫۹ ریشتر شهرستان سراب و میانه را لرزاند متاسفانه در روستای اردها نیز شاهد به بارآوردن خسارات به واحدهای مسکونی و دامی بودیم که رومد بازسازی مناطق آسیب دیده ( تا لحظه نشر این خبر) ادامه دارد.

این صفحه در حال بروزرسانی و تکمیل است، اگر مواردی است که می توانید در جهت معرفی روستای اسبفروشان کمک کنید، لطفا با ما در ارتباط باشید

 

راه های ارتباطی با ما:

تلفن: ۰۹۳۵۲۸۰۰۶۷۵  ایمیل: info@news-sarab.ir  تلگرام: @info_nf6   اینستاگرام: news_sarab

از بخش نظرات زیر مطلب نظر خودتان را در خصوص روستای اسبفروشان برایمان ارسال کنید