مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی استان خبر داد

صادرات ۱۰۰۰ تن شیر خشک از آذربایجان شرقی

صادرات در بخش دام استان فقط در قالب شیر خشک و به میزان حدود ۱۰۰۰ تن طی نیمه اول سال ۹۹ انجام گرفته و به کشورهای همجوار صادر شده است.

مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: صادرات در بخش دام استان فقط در قالب شیر خشک و به میزان حدود ۱۰۰۰ تن طی نیمه اول سال ۹۹ انجام گرفته و به کشورهای همجوار صادر شده است.

محمدحسین اقدمی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: تعداد واحدهای دامی دارای مجوز از سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان تا پایان سال ۹۸، معادل ۹۱۰ واحد صنعتی و نیمه صنعتی پرورشی دامداری (گاو شیری، گوساله پرواری، گوسفند داشتی و بره پرواری) است؛ تعداد زیادی از دامداری‌ها نیز در قالب دامداری‌های روستایی و بدون اخذ مجوز فعالیت می‌کنند.

وی با بیان این‌که در آذربایجان شرقی بیش از ۶۰ درصد واحدهای تولیدی دامداری، روستایی هستند، گفت: میزان تولید گوشت قرمز استان در سال ۹۸، بیش از ۵۵ هزار تن و در شش ماهه سالجاری، برابر با ۲۷ هزار و ۸۷۱ تن است.

وی ادامه داد: شهرستان‌ سراب، پیشتاز تولید شیر در استان است و شهرستان‌های تبریز و میانه در جایگاه‌های بعدی قرار دارند؛ هم‌چنین سراب در تولید گوشت قرمز استان نیز پیشتاز بوده و میانه و مراغه رتبه‌های بعدی را به خود اختصاص داده‌اند.

اقدمی در خصوص وضعیت تامین نهاده‌ واحدهای دامی استان، اظهار کرد: تا پایان نیمه اول آبان ماه، در مجموع ۱۸ هزار و ۱۴۱ تن کنجاله سویا، ۴۹ هزار و ۱۳۲ تن ذرت، ۶۷ هزار و ۳۰۰ تن جو و ۵۸ هزار و ۹۰۰ تن سبوس فقط در بخش دام به واحدهای تولیدی دامداری و کارخانجات خوراک دام تخصیص یافته است.

وی متذکر شد: متاسفانه حدود ۵۰ درصد نیاز واحدهای تولیدی، با قیمت مصوب و از طریق بخش امور دام جهاد کشاورزی و مابقی به صورت آزاد از سوی دامداران تامین می‌شود؛ این امر در افزایش هزینه‌های تولید و در قیمت تمام شده محصولات دامی تاثیر مهمی داشته است.

وی در خصوص وضعیت تلفات دامی در سالجاری، گفت: با توجه به مسئولیت اداره کل دامپزشکی استان در این زمینه، این اداره کل اقدام به انجام واکسیناسیون دام‌ها کرده و تاکنون نیز گزارشی از تلفات دامی در رابطه با ابتلا به بیماری و یا تلفات ناشی از کمبود نهاده گزارش نشده است.