فرش، هنری که شهر سراب از ظرفیت های آن غافل مانده است!

بافت فرش و قالی یکی از هنرهای اصیل و کهن ایرانی است. مردم خطه آذربایجان نیز همواره مهارت بالایی در این حرفه و هنر داشته‌اند و آنچنان شاعرانه رنگ و گره را در هم آمیخته‌اند که آوازه فرش این سرزمین مرزها را درنوردیده و شهرت و زیبایی‌اش عالمگیر شده‌است.

به گزارش سراب نیوز به نقل از جام جم، فرش، تابلو‌فرش، قالیچه، جاجیم، ورنی، گلیم، شال و گلیمچه از صنایع‌دستی آذربایجان‌شرقی است که طراحی منحصر به‌فرد، رنگ‌آمیزی و کیفیت بی‌نظیری دارد.

بافت فرش و دستباف‌های مشابه آن در آذربایجان‌شرقی به صورتی است که تنها در شهر سراب به گفته رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت این شهرستان، ۶ کارگاه قالیبافی غیرمتمرکز وجود دارد که بیش از ۱۰‌هزار نفر در آنجا به قالیبافی مشغولند. در این شهر سالانه حدود ۱۵۰‌هزار متر‌مربع قالی در رج شمارهای مختلف بافته می‌شود که ارزش تقریبی آن بیش از ۳۰۰۰ میلیارد ریال است.

در سردرود نیز که پایتخت تابلو‌فرش جهان است. بیش از ۸۰۰ کارگاه صنفی و خانگی وجود دارد که بالغ بر ۵۰۰ هزار نفر به‌طور مستقیم و غیرمستقیم در آن مشغول کارند.

این آمار نشان‌دهنده بخش کوچکی از صنعت فرش در آذربایجان‌شرقی و بیانگر این است که توجه به آن می‌تواند در عین اشتغالزایی و رشد اقتصادی استان، زمینه افزایش درآمد ارزی کشور را نیز فراهم کند.

متاسفانه فعالان حوزه فرش این استان مشکلات زیادی در مسیر تولید و کارآفرینی دارند. جعفر طالب‌نژاد، مدیر سابق شرکت سهامی فرش ایران در اردبیل که ۳۰ سال سابقه تولید قالی سراب را داشته و کارشناس فرش است، در‌خصوص وضعیت نامناسب فرش سراب می‌گوید: حمایت نکردن دولت از این صنعت فاخر کشور در زمینه ارائه تسهیلات مالی، بیمه بافندگان قالی، بازاریابی نامناسب، تطبیق نداشتن سلیقه مشتریان خارجی با تولیدات، نبود نظارت و ساماندهی بافندگان، آموزش ندادن به بافندگان، وجود واسطه‌های فروش و در نهایت دستمزد پایین بافندگان، از مشکلات کلی فرش این منطقه است. با این توصیف بافنده فرش در سطح استان به‌دلیل دستمزد پایین، کم و کمتر شده و اگر اوضاع به همین منوال پیش برود چند دهه دیگر شغلی به‌عنوان بافنده فرش دستباف نخواهیم داشت.

یکی از بافندگان فرش نیز در گفت‌وگو با جام‌جم وضعیت معیشتی قالیبافان را نامساعد توصیف کرده و می‌افزاید: بالاترین دستمزد برای بافنده، روزانه ۳۰ هزار تومان است، به همین دلیل بسیاری از قالیبافان مجبورند از این هنر خود به‌عنوان شغل دوم استفاده کرده و به کار دیگری نیز مشغول شوند که این مساله زمان بافت یک فرش را طولانی‌تر کرده و از کیفیت آن می‌کاهد. احمد سلطانپور سردرود نیز که از بافندگان قدیمی تابلو فرش سردرود است، افزایش قیمت مواد اولیه را یکی از مهم‌ترین معضلات صنعت فرش و تابلو فرش دانسته و خواستار لزوم توجه بیشتر بخش‌های نظارتی برای کنترل قیمت مواد اولیه است.