ماه رمضان امسال کی شروع می شه؟

وضعیت رؤیت پذیری هلال ماه در شامگاه بیست و نهمین روز از ماه شعبان بررسی می شود.

به گزارش سراب نیوز، عضو گروه رؤیت هلال ستاد استهلال استان تهران اعلام کرد: مشاهده هلال ماه رمضان ۱۴۴۲ در شامگاه ۲۳ فروردین غیر ممکن است، ولی در شامگاه ۲۴ فروردین امکان رصد این جرم نجومی از همه پهنه‌های آسمانی ایران با چشم غیر مسلح امکان‌پذیر است.

ابراهیمی افزود: برای رؤیت پذیری هلال ماه نیاز به بررسی برخی از شرایط است؛ از این رو برای این منظور یک سری پارامترها مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

وی بررسی هلال ماه رمضان در بیست و نهمین روز از ماه قمری را از جمله این پارامترها نام برد و ادامه داد: ماه دارای یک سری فاکتورها و مشخصه‌هایی است که در مقایسه با رصدهای گذشته، متوجه می‌شویم که آیا هلال ماه قابل رؤیت است یا خیر.

ابراهیمی با تاکید بر اینکه نبود داده از رصدهای مشابه به ما کمک خواهد کرد تا با قطعیت اعلام کنیم که ماه به دلیل پارامترهای ضعیفی که دارد، رؤیت نمی‌شود، گفت: وجود این شرایط به ما نشان می‌دهد که وضعیت رؤیت پذیری هلال ماه در شامگاه بیست و نهمین روز از ماه شعبان به چه صورتی خواهد بود.

عضو گروه رؤیت هلال ستاد استهلال استان تهران گفت اولین موردی که برای رؤیت پذیری هلال ماه رمضان مورد بررسی قرار می‌‎گیرد، لحظه مقارنه ماه و خورشید است.
وی ادامه داد: این لحظه یک لحظه استاندارد بین‌المللی است که بر اساس آن مرکز ماه، خورشید و زمین در زمانی که بر روی یک صفحه قرار می‌گیرند، روی می‌دهد و سپس ماه رسما وارد آسمان شامگاهی خواهد شد.

به گفته وی، در این زمان از آنجایی که ماه به خورشید بسیار نزدیک است، از این رو قابل رؤیت و مشاهد نیست و حتی اگر زمانی ماه از روی سطح خورشید عبور کند و دچار خورشیدگرفتگی شود، اگر به ماه نگاه کنیم تنها دیسک سیاهی از آن قابل مشاهده خواهد بود و هیچ بخشی از آن روشن نیست.

ابراهیمی، اضافه کرد: بعد از آنکه ماه فاصله و زاویه‌ مناسبی از خورشید بگیرد، قادر به مشاهده ماه خواهیم بود و با دیدن نخستین هلال ماه پس از غروب خورشید ماه قمری رسماً آغاز می‌شود.