نگهداری ۳۰۰ نسخه کتاب خطی از سعدی در کتابخانه آستان قدس

۳۰۰ نسخه کتاب خطی نفیس مربوط به شاعر و ادیب پرآوازه ایران زمین "سعدی شیرازی" در کتابخانه آستان قدس نگهداری می‌شود.

به گزارش سراب نیوز و به نقل از صداوسیما؛ مسوول امور ارزشیابی نسخ خطی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسنادآستان قدس رضوی گفت: قدیمی‌ترین این کتاب‌های خطی، نسخه‌ای است که تاریخ کتابت آن مربوط به ۷۰ سال پس از وفات سعدی است.
سیدمحمدرضا فاضل‌هاشمی افزود: این کتاب خطی “کلیات سعدی” به خط “محمدبن عبداللطیف عقاقیری” از شاگردان با واسطه سعدی است که در سال ۷۶۶ هجری‌قمری یعنی هفت دهه پس از وفات سعدی در شیراز نوشته شده است.
وی  این نسخه منحصربفرد تاریخی را با تذهیب دوره ایلخانی فوق‌العاده نفیس توصیف کردو گفت: خط نسخه حدود ۷۰۰ ساله کلیات سعدی به قلم خط عقاقیری نستعلیق در متن ۲۵ سطری است که در ۳۸۳ برگ کاغذ نخودی با ابعاد ۱۴ در ۲۱ سانتیمتر در قطع وزیری کتابت شده است.
مسوول امور ارزشیابی نسخ خطی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در مورد دیگر ویژگی‌های این نسخه کهن افزود: این اثر دارای دو سرلوح کتیبه‌مانند مزیّن و مرصّع با نقش ترنج و سرترنج بازوبندی در زمینه لاجورد می‌باشد و جدولکشی آن نیز به زر و عناوین به شنگرف و لاجورد است.
فاضل هاشمی نسخه‌هایی قدیمی با خط و تذهیب هنرمندان بزرگ را برخوردار از اهمیت ویژه توصیف کرد وگفت:نسخه‌ای دیگر از کلیات سعدی یکی از همین موارد خاص است که سال ۱۰۵۲ هجری‌قمری توسط “محمد مومن شیرازی” به خط نستعلیق خوش در متن و حاشیه، صفحات ۲۰ سطری با چهار سرلوح مزدوج مذهّب و مرصع پرکار تزیین و کتابت شده است.
وی آثار مجموعه نفیس کتاب‌های خطی مربوط به سعدی را که در اختیار آستان قدس رضوی در مشهد است شامل “دیوان کلیات، گلستان، بوستان، قصاید، غزلیات، ملحقات، رباعیات و مجالس به نثر و نظم” و همچنین نسخه‌هایی دربارۀ آثار شاعر مشهور ایرانی ذکر و بیان کرد: برخی از این کتاب‌ها همانطور که تشریح شد از ابعاد مختلف تاریخ و هنری دارای ارزش‌های ویژه هستند.