کارآفرینی که با ساخت دستگاه جوجه‌کشی وارد اقتصاد مقاومتی شد

به گزارش سراب نیوز به نقل از روزنامه جوان: وقتی از جهادگران عرصه اقتصاد مقاومتی صحبت می‌کنیم، منظور افرادی نیست که تمام امکانات برایشان مهیا و وارد بخش تولید شده‌اند، بلکه کسانی هستند که بعضاً شغل قبلی خود را به دلایلی از دست داده‌اند و با همت و تلاش دوباره کاری را شروع کرده و […]

به گزارش سراب نیوز به نقل از روزنامه جوان: وقتی از جهادگران عرصه اقتصاد مقاومتی صحبت می‌کنیم، منظور افرادی نیست که تمام امکانات برایشان مهیا و وارد بخش تولید شده‌اند، بلکه کسانی هستند که بعضاً شغل قبلی خود را به دلایلی از دست داده‌اند و با همت و تلاش دوباره کاری را شروع کرده و برای چند نفر هم اشتغالزایی کرده‌اند. مثل آقای ممی‌پور در شهرستان سراب که با کنار گذاشتن شغل قبلی خود به پرورش بوقلمون روی آورده و با حمایت‌های بسیج و سپاه توانسته است علاوه بر تولید گوشت سفید، برای تعدادی از همشهریانش کارآفرینی کند.

جهادگران اقتصادی در مزرعه پرورش بوقلمون به عنوان تأمین‌کننده گوشت سفید در کشور مشغول فعالیت هستند تا چرخ اقتصاد کشور به حرکت درآمده و سفره هموطنان خالی از گوشت سفید نباشد. شرایط فعلی اقتصادی کشور و رکود حاکم بر مشاغل باعث‌شده گروهی از شهروندان کسب و کار خود را تغییر دهند. محمد ممی‌پور در شهرستان سراب آذربایجان‌شرقی یکی از همین افراد است که قبلاً پیمانکار بوده و با ادوات سنگین همچون لودر و کامیون کار می‌کرده ولی حالا با توجه به رکود اقتصادی کشور به سمت پرورش بوقلمون رفته و چرخ زندگی را از این راه می‌چرخاند. این کارآفرین طی چند سالی که به کار پرورش بوقلمون مشغول است، تجربه‌های زیادی در این زمینه کسب کرده و راه و روش این کار را به خوبی می‌داند. هر چند به گفته خودش از سال ۹۱ کم و بیش به دنبال کار پرورش بوقلمون بوده، ولی از سال ۹۵ و به صورت جدی و حرفه‌ای این کار را ادامه داده است. «کار با ادوات سنگین مانند کامیون و لودر دیگر مثل سابق جوابگوی هزینه‌های زندگی نبود و هر روز خرج‌ها بالا می‌رفت، بنابراین برای اینکه چرخ‌های زندگی بچرخد باید فکری می‌کردم و با توجه به زمین بزرگی که در حیاط منزل در اختیار داشتم، متوجه شدم می‌توانم با پرورش بوقلمون درآمدزایی مناسبی را برای خودم فراهم کنم.»

این‌ها بخشی از حرف‌های ممی‌پور است که درباره شروع کار خود می‌گوید: «در ابتدا کارم را با خرید ۵۰ جوجه بوقلمون در حیاط خانه خودمان شروع کردم و الان تعداد آن‌ها را به ۲ هزار بوقلمون رسانده‌ام. یک سال اول کار من بیشتر با آزمون و خطا همراه بود تا به طور کامل با بیماری‌ها و نحوه پرورش بوقلمون آشنا شدم و تصمیم به خرید یک دستگاه کوچک جوجه‌کشی گرفتم تا بتوانم از بوقلمون‌های مادر درآمدزایی بیشتری داشته باشم.»
وی ادامه می‌دهد: «با توجه به تجارب فنی و مکانیکی که داشتم، متوجه شدم توانایی ساخت دستگاه‌های جوجه‌کشی را دارم. در اولین تلاشم در این مسیر موفق شدم دستگاه هچر هزار و ۲۰۰ تایی بسازم که می‌تواند جوجه بوقلمون‌ها را تا ۲۴ساعت پس از خروج از پوسته تخم نگهداری کند. موفقیت در گام اول مرا ترغیب کرد که به طور جدی در پی ساخت دستگاه «ستر» یا «جوجه‌کشی» باشم. این دستگاه ۲۴روز از تخم‌های بوقلمون مراقبت می‌کند تا جوجه بوقلمون‌ها برای خروج آماده شوند.»

دستگاهی با ظرفیت ۲۰ هزار جوجه
دستگاهی که ممی‌پور ساخت در ابتدا ظرفیت ۶۰۰جوجه بوقلمون را داشت و هم‌اکنون ظرفیت آن به ۲۰هزار عدد رسیده است. این پیشرفت را باید در کمک‌هایی دید که به گفته این کارآفرین، در سال ۹۵ مبلغ ۳۰میلیون تومان از بسیج سازندگی وام گرفته و موجب شد تا کار را توسعه بدهد.
ممی‌پور می‌گوید: «به ازای هر متر مربع، پنج عدد بوقلمون نگهداری و پرواربندی می‌شود، ولی در زمان تولید مثل به‌ازای هر مترمربع سه عدد بوقلمون نگهداری و پرواربندی می‌شود، یعنی ضریب تبدیل آن سه به یک است.»
این فعال اقتصاد مقاومتی با اشاره به مساحت سالن برای نگهداری و پرورش بوقلمون‌ها ادامه می‌دهد: «در این کار باید ۳۰۰متر مربع برای بوقلمون‌های مادر جهت جوجه‌کشی در نظر گرفت و ۱۰۰ متر مربع نیز برای دستگاه‌های جوجه‌کشی لازم است. حدود هزار مترمربع فضای باز هم برای هواخوری جوجه بوقلمون‌ها باید در نظر داشت.»

کرونا کار‌ها را سخت کرد
طی سال‌های اخیر نژاد‌های بوقلمون افزایش یافته، به طوری که در سال‌های اخیر با ترکیب نژاد‌های مختلف شاهد یک دگرگونی در نژاد بوقلمون‌ها هستیم. تا چند سال پیش فقط بوقلمون سنتی وجود داشت، ولی اکنون بوقلمون نژاد ایرانی با نژاد ترکیه‌ای ترکیب شده است. نژاد بوقلمون ماده ایرانی با نژاد نر امریکایی یا انگلیسی نیز ترکیب شده و سال گذشته نیز نژاد فرانسوی آمد که نژاد ایرانی را با فرانسوی تلقیح می‌کند.
ممی‌پور با اشاره به نژاد بوقلمون‌هایی که پرورش می‌دهد، تأکید می‌کند: «نژاد بوقلمون‌هایی که ما پرورش می‌دهیم، نژاد برنز است؛ وقتی نژاد‌ها با همدیگر ترکیب می‌شوند، موقع پرورش و پرواربندی وزن آن‌ها بیشتر می‌شود و این یک مزیت است.»
وی با اشاره به مشکلات و دغدغه‌هایی که در این مسیر وجود دارد، تصریح می‌کند: «سال گذشته از نظر پرورش بوقلمون مشکل خاصی نداشتیم و از سوی دیگر سپاه و بسیج سازندگی نیز حمایت می‌کرد، ولی امسال و بعد از شیوع کرونا شرایط خیلی سخت و دشوار شد و گوشت بوقلمون دیگر مثل گذشته خواهان ندارد.» به گفته این کارآفرین، در سال ۹۱ حدود ۵۰۰ نفر در کار تولید و پرورش بوقلمون فعال بودند، ولی الان از این تعداد۴۰یا ۵۰نفر در کل استان در کار پرورش بوقلمون فعالند، اگر شرایط به این صورت پیش برود کار سخت‌تر شده و عده‌ای ورشکست می‌شوند.

صادرات بوقلمون به عراق
این فعال اقتصاد مقاومتی شهرستان سراب با تأکید بر اینکه بوقلمون ارزش غذایی خیلی بالایی دارد، می‌گوید: «متأسفانه عموم مردم از خاصیت غذایی آن بی‌خبر هستند و در داخل کشور مصرف کمتری دارد. در حالی که در کشور عراق مصرف خیلی بیشتر است و تا سال قبل تولیدات ما به این کشور صادر می‌شد، ولی با شیوع کرونا مرز‌ها بسته شده و حالا ما فعالان این کار روز‌های سختی را تجربه می‌کنیم.» گرانی روزافزون نهاده‌های دامی درد دیگری است که فعالان عرصه پرورش بوقلمون را درگیر خود کرده است. به گفته ممی پور، قبلاً ذرت می‌خریدیم یک‌هزار تومان الان به قیمت ۲۰هزار تومان هم پیدا نمی‌کنیم و بوقلمون‌ها، چون چیزی برای خوردن ندارند، می‌میرند. باز هم ما ضرر می‌کنیم. زمانی که ذرت و سویا ارزان بود تقلب وجود نداشت، ولی الان که گران شده و به ۲۰هزار تومان رسیده، به شدت مواد تقلبی در بازار زیاده شده و آن را با خاک اره و خیلی چیز‌های دیگر مخلوط می‌کنند و وقتی بوقلمون‌ها می‌خورند، دچار عفونت روده و ورم معده می‌شوند. این فعال اقتصاد مقاومتی آشنایی با بیماری بوقلمون و راهکار درمان و پیشگیری از آن را لازمه موفقیت در امر پرورش بوقلمون‌ها ذکر کرده و می‌گوید: «به عنوان یک اصل اساسی در زمینه پرورش طیور، رعایت اصول بهداشتی، تمیزکردن محیط پرورش و ضدعفونی‌کردن تجهیزات تا حد زیادی از شیوع بیماری در بین آن‌ها جلوگیری می‌کند.» وی تأکید می‌کند: «بیماری یکی از چالش‌های اصلی پیش‌روی هر پرورش‌دهنده بوقلمون است که در صورت رعایت نکردن اصول بهداشتی و واکسیناسیون نکردن به موقع ممکن است در کوتاه‌مدت باعث از دست‌دادن بوقلمون‌ها شود، بنابراین بسیار مهم است که پرورش‌دهنده بوقلمون با بیماری‌های این پرنده آشنا شده و اقدامات لازم را جهت پیشگیری یا درمان انجام دهد.»