کاهش ۲۳ درصدی بارش ها در حوضه آبریز دریاچه ارومیه

سرپرست شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی از کاهش ۲۳ درصدی بارش ها در حوضه آبریز دریاچه ارومیه در سال آبی جاری خبر داد.

به گزارش سراب نیوز و به نقل از صداوسیما؛ مرکز آذربایجان غربی، مسعود طالبیان با بیان اینکه میزان بارش‌ها در سال آبی جاری در حوضه آبریز دریاچه ارومیه ۲۷۵.۱ میلیمتر ثبت شده است، افزود: این میزان نسبت به مدت زمان مشابه پارسال که ۳۵۷.۹ میلیمتر بود ۲۳ درصد کاهش نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه همچنین میزان بارش‌ها در کل استان نیز ۲۳ درصد کاهش دارد، ادامه داد: تا ۱۸ اردیبهشت ماه مجموع بارش‌ها در سال آبی جاری ۲۷۷.۴ میلیمتر ثبت شده است که این میزان در مقایسه با سال گذشته که ۳۶۰.۷ میلیمتر بود ۲۳ درصد کاهش دارد.

طالبیان از کاهش ۴۴ سانتیمتری تراز دریاچه ارومیه در سال جاری نسبت به مدت زمان مشابه پارسال به دلیل کاهش بارندگی‌ها خبر داد و گفت: تراز فعلی دریاچه ارومیه هم اکنون ۱۲۷۱.۴۰ سانتیمتر است که ۴۴ سانتی متر نسبت به مدت مشابه سال گذشته که ۱۲۷۱.۸۴ بود، کمتر است.

وی وسعت فعلی دریاچه ارومیه را سه هزار و ۵۲۶ کیلومتر اعلام و خاطرنشان کرد: وسعت دریاچه نیز به دلیل کاهش سطح تراز در مقایسه با پارسال که سه هزار و ۷۳۲ کیلومتر بود کاهش دارد.

سرپرست شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی گفت: همچنین حجم آب فعلی دریاچه ارومیه هم اکنون ۵ میلیارد و ۲۰ میلیون مترمکعب است که این میزان در مدت مشابه سال گذشته ۶ میلیارد و ۸۰۰ میلیون مترمکعب بود.

طالبیان با اشاره به کاهش بارندگی‌ها در حوضه آبریز دریاچه ارومیه و عدم تخصیص حق آبه اظهار کرد: حق آبه دریاچه ارومیه میزان ثابتی ندارد و وابسته به میزان بارش‌ها است.

وی با بیان اینکه در تعیین حق آبه های مختلف، از داده‌های نرمال بلند مدت بارش و سایر پارامترها در محاسبات استفاده می‌شود افزود: میزان بارش به دلیل متغیر بودن شرایط جوی و اقلیمی مقدار ثابتی نیست و از سالی به سال دیگر دستخوش تغییرات است، در این راستا با وجود محاسبات حق آبه ها در بعضی از سال‌ها ارقام ذکر شده محقق نمی‌شود و باید اولویت‌ها را در نظر گرفت.