۲۵ هزار دوز واکسن کرونا در استان اردبیل تزریق شد

رئیس گروه بیماری‌های واگیردار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل اعلام کرد: در اجرای طرح واکسیناسیون گروه‌های هدف علیه بیماری کووید.۱۹ بیش از ۲۵ هزار دوز واکسن در استان تزریق شده است.

به گزارش سراب نیوز و به نقل از صداوسیما؛ جواد ابیش‌وند با اشاره به اختصاص ۳۷ هزار دوز واکسن خارجی از نوع آسترازنکا، اسپوتنیک وی، سینوفارم و بهارات به استان اردبیل گفت: تزریق مابقی واکسن کرونا برای افراد و گروه‌های تعیین شده در سطح استان در حال انجام است.وی بیان کرد: هم اکنون با مراجعه افراد بالای ۸۰ سال افراد عملیات واکسیناسیون در مراکز بهداشتی انجام می‌شود و در مناطق روستایی هم حتی برای افراد بالای ۷۵ سال نیز واکسن کرونا تزریق می‌شود.
رئیس گروه بیماری‌های واگیردار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل افزود: تزریق واکسن کرونا در این استان از روز ۲۱ بهمن ماه آغاز شده و تاکنون واکسیناسیون پرستاران و کارکنان بخش‌های ویژه کرونا در مراکز درمانی استان اردبیل، پزشکان همکار این بخش‌ها، افراد شاغل در بخش‌های ویژه اورژانس کرونا و نیز کارکنان شاغل در بخش آزمایشگاه کرونا به همراه سالمندان تحت پوشش بهزیستی، بیماران اعصاب و روان و جانبازان انجام شده است.
وی در خصوص فرایند و نوع واکسن کرونای تزریق شده در استان اردبیل نیز اضافه کرد: بر اساس دستورالعمل کشوری، برای بیماران خاص و سرطانی واکسن سینوفارم و برای سایر جامعه هدف سایر واسکن‌های در دسترس تزریق می‌شود و اغلب افراد جامعه هدف نوبت دوم واکسن خود را نیز دریافت کرده‌اند.
ابیش‌وند همچنین گفت: تزریق نوبت دوم واکسن آسترازنکا ۱۲ هفته بعد از دریافت نوبت اول و تزریق واکسن‌های دیگر نیز چهار هفته بعد از دریافت نوبت اول انجام می‌شود.
وی اظهار کرد: تزریق واکسن‌های اختصاص یافته به استان اردبیل قبل و پس از عملیات تزریق در سامانه‌های وزارت بهداشت با حضور نمایندگان بخش‌های نظارتی، بهداشتی و درمانی ثبت و ضبط شده و همه دریافت‌کنندگان آن قابل رصد و پایش است.
رئیس گروه بیماری‌های واگیردار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل از تهیه ۵۵۰ دستگاه یخچال ویژه نگهداری واکسن در مراکز درمانی این استان خبر داد و گفت: نگهداری در دمای منهای ۲۰ درجه سانتیگراد و امکان نگهداری واکسن در دمای ۲ تا هشت درجه سانتیگراد حداکثر به مدت ۲۴ ساعت از جمله شرایط ویژه نگهداری واکسن کرونای روسی است.
ابیش‌وند افزود: سایر واکسن‌های تحویلی به استان اردبیل در دمای ۲ تا هشت درجه سانتیگراد و در یخچال هوشمند نگهداری می‌شود و شرایط نگهداری و تزریق واکسن‌های تحویلی به استان نیز مطابق با الزامات فنی و تخصصی بوده و امکان فنی دریافت و تزریق واکسن با تعداد بالا در استان نیز فراهم شده است.
شرایط ایمن دریافت کنندگان واکسن کرونا در استان اردبیل
رئیس گروه بیماری‌های واگیردار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل، شرایط و وضعیت جسمانی دریافت‌کنندگان واکسن کرونا در این استان را ایمن و بدون عوارض جسمی حاد اعلام کرد.
وی اظهار کرد: تاکنون عارضه‌ای مثل بستری، فوت، تب شدید، تشنج و سایر علائم حاد برای دریافت کنندگان واکسن کرونا در استان اردبیل گزارش نشده و تنها عارضه اعلام شده تب خفیف و بدن درد بوده که از علائم عادی دریافت کنندگان این نوع واکسن است.
مرکز جامع واکسیناسیون در اردبیل راه‌اندازی می‌شود
رئیس گروه بیماری‌های واگیردار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل همچنین از آغاز اقدامات و هماهنگی لازم برای ایجاد مرکز جامع واکسیناسیون در این استان خبر داد.
وی گفت: این مرکز در سالن‌های ورزشی هر کدام از شهرستان‌های استان راه‌اندازی شده و شرایط برای تزریق پرشمار به مراجعان انبوه در دو نوبت صبح و عصر فراهم می‌شود.