مرگ دسته جمعی زنبوران عسل در سراب

اخبار ارسالی کاربران سراب نیوز از چندین روستای شهرستان سراب حکایت از مرگ تلخ زنبوران عسل در برخی روستاها دارد.

مرگ دسته جمعی زنبوران عسل در سراب، زنبور‌های عسل نه تنها عسل درست می‌کنند، بلکه در گرده‌افشانی بیش از ۹۰ نوع از خوش‌طعم‌ترین گل‌ها دخیلند که از این بین می‌توان به سیب، آجیل، آووکادو، دانه‌های سویا، کلم بروکلی، مارچوبه، کرفس، کدو و خیار اشاره کرد.

البته بسیاری از مواد ترش و شیرین هم (شامل: مرکبات، هلو، کیوی، توت، زغال‌اخته، توت‌فرنگی، طالبی، خربزه و هندوانه) با همکاری این موجودات تولید می‌شود. همچنین بر اساس یک مطالعه برآورد شده که زنبورهای عسل، سالانه مبلغی معادل ۱۵ بیلیون دلار به ارزش غذایی انسان‌ها می‌افزایند.

شهرستان سراب نیز از قطب‌های مهم تولید عسل بوده و همه ساله جشنواره معرفی عسل و کره سراب برگزار می‌شود.

اخبارهای دریافتی از برخی زنبورداران در مناطق مختلف روستایی حکایت از مرگ مشکوک تعداد قابل توجهی زنبور عسل دارد و مهم‌ترین انگشت اتهام زنبورداران استفاده بی‌رویه از سموم افت‌کش در مزارع کشاورزی است، اگر چه هنوز علت اصلی مرگ زنبورها مشخص نیست.

به گزارش سراب نیوز به نقل از فارس زارع تالی، مدیر جهادکشاورزی سراب در مصاحبه با خبرنگاه مار اظهار داشت: مرگ زنبورهای عسل گزارش شده و از طریق دامپزشکی نمونه‌ها برای بررسی علت اصلی و دقیق تلف شدن زنبورهای عسل به مرکز استان فرستاده شده و تا حصول جواب قطعی باید صبر کرد.

صهیب شقاقی، دامپزشک سرابی اولین کسی بود که از مرگ زنبورهای عسل در سراب در فضای مجازی تصویر و فیلم منتشر کرد، ویبه خبرنگار ما در سراب گفت: هر ساله مزارع یونجه به علت فعالیت پارازیت‌های مختلف توسط کشاورزان سمپاشی می‌شود و به علت عدم استفاده از راهکارهای علمی و استفاده از یک نوع سم، مقاومت در آفات گیاهی ایجاد می‌شود و سال به سال بر قدرت و دوز مصرفی سموم توسط کشاورزان اضافه می گردد.

وی افزود: امسال به علت مقاومت بی‌سابقه آفات به‌صورت غیراصولی و غیرکارشناسی توسط فروشگاه‌های سم‌فروشی توصیه به اضافه کردن سموم غیرنباتی چون سم مورچه‌کش و سم شپش‌کش به ترکیب سایر سموم موجود باعث به وجود آمدن ترکیبات خطرناک و غیرقابل تجزیه شده و موجب تلفات گسترده حشرات مفید چون زنبورعسل و کفشدوزک (دشمن طبیعی آفات گیاهی) و سایر حیوانات چون مار و سوسک‌های مفید و خارپشت و… گشته که نیاز به بررسی و اطلاع‌رسانی و اتخاذ تدابیر مناسب دارد، چرا که باقیمانده‌های سموم توسط آب و علوفه مصرفی دام‌ها و … وارد زنجیره غذایی انسان شده و موجب ایجاد انواع مختلف سرطان‌ها می‌گردد و در بین خود دام‌ها باعث ناقص‌الخلقه‌زایی و زایمان‌های زودرس و مرده‌زایی و سقط خواهد شد.

به هر حال برای تولید بهینه و بهره‌مندی از مواهب زنبورهای عسل و نیز همزمان مبارزه اصولی و هدفمند با آفت‌های گیاهی موضوعی است که به همکاری زنبوردار و کشاورز بستگی دارد و باید در این زمینه آموزش‌های لازم به هر دو طرف ارائه شود.